Beleidsplan Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree
1. Inleiding
Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor meerdere goede doelen in de plaats Maasbree. Jaarlijks organiseren wij een gezamenlijke collecte waarbij we samen met enthousiaste vrijwilligers geld inzamelen voor verschillende goede doelen. Onze stichting bestaat uit een team van bestuurders, coördinatoren en collectanten die zich belangeloos inzetten voor het goede doel. De stichting is in 2013 opgericht en is nu in 2024 reeds ruim 10 jaar actief.
2. Missie en Doelstellingen
Onze missie is om door middel van een gezamenlijke collecte geld in te zamelen voor meerdere goede doelen in
de regio Maasbree en doelen met landelijke bekendheid. Hiermee willen we tevens
het aantal collectes in ons
dorp terug te
brengen tot één collecterondgang per jaar voor de deelnemende goede doelen.
Doelstelling zoals vermeld in de statuten
1. De stichting heeft ten doel:
a. het financieel, of op andere wijze, ondersteunen van Algemeen Nut Beogende Instellingen;
b. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn, alles in de ruimste zin van het woord.
2. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:
a. het verwerven van fondsen benodigd voor de realisatie van het doel;
b. samen te werken met andere stichtingen, verenigingen en (semi)overheidsinstanties, teneinde het vorenstaande te bevorderen.
3. De stichting heeft niet ten doel het maken van winst.
De organisatie realiseert deze doelstelling door:
- Het organiseren van jaarlijkse collectes voor ca 20 lokale en landelijke goede doelen die in onze gemeenschap actief zijn en de ANBI-status hebben.
- Het stimuleren van samenwerking tussen de verschillende Goede Doelen.
- Door bundeling het verminderen van de collectemomenten in onze lokale gemeenschap.
- Het stimuleren van de inzet van vrijwilligers en waardering voor de vrijwilligersinzet voor de diverse betrokken Goede Doelen.
Deelname Goede Doelen:
- Goede Doelen kunnen zich aanmelden bij de Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree
- Het maximum aantal deelnemende Goede Doelen bedraagt i.v.m. onder andere werkbaarheid en verwerkbaarheid 20.
- Als het aantal van 20 bereikt is wordt een volgende aanmelding op de wachtlijst geplaatst.
- Zodra een deelnemend Doel zich terugtrekt wordt het eerstvolgende doel in de gelegenheid gesteld deel te nemen, mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden.
- Het bestuur beslist over de toelating van de kandidaat-deelnemers van de Goede Doelen.
Voorwaarden tot deelname aan gezamenlijke collecte van Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree:
- Voor alle deelnemende Goede Doelen aan de collecteweek wordt de ANBI-status verplicht gesteld.
- Alle deelnemende Goede Doelen stellen een coördinator en 5 vrijwilligers beschikbaar voor de voorbereiding, uitvoering en afhandeling van de jaarlijkse collecteweek.
- De coördinatoren zijn aanwezig op de betreffende collecteweekvergaderingen en zetten zich met het bestuur in bij de voorbereiding, uitvoering en afhandeling van de jaarlijkse collecte.
- De vrijwilligers zijn inzetbaar als collectant en/of bij de werkzaamheden behorende bij de jaarlijkse collecteweek.
3. Bestuur, Beloningsbeleid en Organisatie
Het bestuur van Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree bestaat uit vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor de stichting. Er is een duidelijke taakverdeling en er vinden jaarlijks minimaal 4 bestuursvergaderingen plaats.
De bestuursleden en coördinatoren ontvangen geen vergoedingen voor hun bestuurswerk.
Het bestuur bestaat uit:
Dhr Wim Hermans, voorzitter
Mevr Riny Timmermans, secretaris
Dhr Sjoerd Selen, penningmeester
Mevr Marjo Mennen, bestuurslid
Mevr Mirjam Hendriks-Janssen, bestuurslid
Het vrijwilligersbestuur werkt samen met de vrijwillige coördinatoren van de deelnemende Goede Doelen en met werkgroepen vrijwilligers bij de uitvoering van de activiteiten.
Beloningsbeleid
De bestuurders en overige vrijwilligers ontvangen conform vermeld in de statuten geen beloning voor hun werkzaamheden.
Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.
Organisatie
Jaarlijks wordt een gezamenlijke collectieweek georganiseerd voor de maximaal 20 deelnemende goede doelen met ANBI-status.
Het bestuur organiseert de collectieweek in samenwerking met het coördinatorenoverleg (contactpersonen namens de deelnemende Goede Doelen).
De jaarlijkse voorbereiding, realisatie en afhandeling van de collecteweek wordt in gezamenlijke vergaderingen met het coördinatorenoverleg afgesproken.
Hiertoe worden o.a. vooraf jaarlijks intekenbrieven samengesteld en opgemaakt met de mogelijkheid om per doel een donatie te doen middels een geldelijke bijdrage of een incasso-opdracht.
De donaties worden in de actieweek in gesloten enveloppen met verzegelde collecte-emmers opgehaald.
De opbrengsten worden onder toezicht door meerdere personen in tweetallen geteld en geregistreerd.
4. Financiën en vermogensbeheer
Onze stichting zorgt ervoor dat alle opbrengsten van de collecte volledig ten goede komen aan de deelnemende Goede Doelen. De organisatiekosten bestaande uit onder andere de jaarlijkse posten drukwerk huis-aan-huis-brieven en posters, vergaderfaciliteiten, diverse collectematerialen van de actieweek worden gedekt door bijdragen van lokale sponsoren.
Het bestuur en de coördinatoren zetten zich samen in voor het verwerven van deze jaarlijkse sponsorinkomsten om de organisatiekosten te kunnen blijven dekken en de gehele collecteopbrengst te doen toekomen aan de deelnemende ANBI-doelen.
Ook alle inkomsten die voorafgaand aan de uitgaven zijn ontvangen worden op de rekening-courant of spaarrekening aangehouden .
Alle bijdragen aan de collecteweek worden ten behoeve van de actie op een rekeningcourant gedeponeerd en van daar uit overgemaakt naar de deelnemende Goede Doelen.
Alle inkomsten en uitgaven van de stichting worden verantwoord middels een financieel jaarverslag dat door het bestuur elk jaar wordt vastgesteld en met het coördinatorenoverleg wordt besproken. Dit verslag wordt door een jaarlijks aan te wijzen kascontrolecommissie gecontroleerd.
5. Verantwoording financiën en jaarrekening
Jaarlijks wordt er een financieel verslag vastgesteld en gepubliceerd: de jaarrekening.
Hierin zijn alle inkomsten en uitgaven in een overzicht opgenomen evenals de banksaldi ter verantwoording van het vermogensbeheer.
Dit verslag wordt in de vergadering met de coördinatoren gezamenlijk vastgesteld.
Jaarlijks wordt uit de coördinatoren een kascontrolecommissie benoemd die de financiële gegevens voorafgaand aan de betreffende vergadering onderzoekt en controleert.
De kascommissie brengt verslag uit aan deze vergadering van coördinatoren en bestuur.
Het bestuur stelt daarna de jaarrekening vast.
In de jaarrekening worden de inkomsten, uitgaven, verdeling van jaarlijkse collectegelden aan deelnemende goede doelen en de vermogenspositie vermeld.
De jaarrekening wordt jaarlijks gepubliceerd op de website van onze stichting.
De opbrengsten vanuit de collecteweek worden jaarlijks volgens de door de donateurs op het formulier aangegeven verdeling naar de deelnemende Goede Doelen overgemaakt.
Alle coördinatoren ontvangen een overzicht van de verdeling van de totaalopbrengst over de deelnemende Goede Doelen.
Dit overzicht wordt ook gepubliceerd op de website en via lokale media.
6. Ontbinding en Vereffening
Bij een eventuele ontbinding of opheffing van deze stichting zal het aanwezige saldo na aftrek van kosten voor afwikkeling van de ontbinding of opheffing geheel beschikbaar worden gesteld aan een of meerdere soortgelijke organisaties of Doelen met een ANBI-status.
In de statuten is dit als volgt vastgelegd:
1. Het bestuur is bevoegd de stichting te ontbinden. Op het daartoe te nemen besluit is het bepaalde in artikel 12 lid 1 van toepassing.
2. De stichting blijft na haar ontbinding voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is.
3. Bij de ontbinding van de stichting geschiedt de vereffening door het bestuur.
4. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van kracht.
5. Een overschot na vereffening wordt uitgekeerd en besteed ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een soortgelijk doel als de stichting of ten behoeve van een buitenlandse instelling die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen nut beoogt en die een soortgelijke doelstelling heeft als de stichting.
6. Na afloop van de vereffening blijven de boeken en bescheiden van de ontbonden stichting gedurende tien jaren berusten onder de door de vereffenaars aan te wijzen persoon.
7. Transparantie en Verantwoording
Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree hecht veel waarde aan transparantie en verantwoording. Jaarlijks wordt er een jaarverslag opgesteld waarin de activiteiten en financiën van de stichting worden toegelicht. Daarnaast wordt er voldaan aan de ANBI-voorwaarden en wordt alle benodigde informatie gepubliceerd op de website van de stichting.
Dit beleidsplan is opgesteld conform de voorwaarden van de ANBI en om de transparantie en verantwoording van Stichting Collecte Goede Doelen Maasbree te waarborgen.
De ANBI-status is per 1-1-2024 toegekend door de belastingdienst.
Oktober 2024